Over mij

Kwetsbaar

Als jong meisje wilde ik, later als ik groot was, mensen gaan helpen. Toen ik als 19-jarige vertrok naar Ohain in België, om daar als au-pair te gaan werken, ontdekte ik dat die “mensen”, kinderen voor mij waren. Ik zorgde voor twee jongetjes van 3 maanden en 4 jaar oud. Zij openden letterlijk mijn ogen en veroverden mijn hart! Ik ontdekte dat ik goed kon inschatten wat zij nodig hadden. Vooral voor de jongste van de twee, die tijdens de geboorte een hersenbeschadiging had opgelopen. Hij was kwetsbaar en klein. Was altijd vrolijk en maakte goed contact. Hij had moeite met zijn motoriek en zijn taalontwikkeling. Door veel met hem te zingen, praten, lachen en motorische oefeningen te doen, kon ik een bijdrage leveren aan zijn ontwikkeling. Dat gaf me zoveel voldoening, dat ik besloot om, na het lezen van het boek:The absorbent mind van Maria Montessori de Montessori Pabo te gaan volgen in Amsterdam.

 “Help mij het zelf te doen”

Maria Montessori

Montessori leerkracht

Als Montessori leerkracht kon ik mijn bijdrage aan de ontwikkeling van jonge kinderen verder laten groeien. Iedere dag verheugde ik me er weer op om hen met de wereld in contact te brengen en daar allerlei lesjes over te geven. Mijn klas was “hun wereld”. Daarin konden ze oefenen in een voorbereide omgeving, zoals Montessori die beschreven heeft. Met materiaal dat hun aandacht “riep”. En waarin ik als Montessori juf hen observeerde en aansloot bij de volgende stap in hun ontwikkeling. Op die manier deden ze “werkjes” die pasten bij hun ontwikkeling. Hierdoor kregen ze de kans om in alle vrijheid, onder begeleiding, te kunnen ontdekken en op een natuurlijke manier hun omgeving te verkennen.

“Als we ergens heen willen of ons op een bepaalde manier willen ontwikkelen,
kunnen we alleen maar beginnen op het punt waar we nu staan.”

Uit: Waar je ook gaat daar ben je, van Jon Kabat-Zin

Mindfulness opleiding

Met het volgen van de Mindfulness opleiding, kwam voor mij alles bij elkaar. Ik legde de verbinding met mijn werk als Montessori leerkracht en ontdekte een aantal overeenkomsten:

  • Werken vanuit aandacht
  • Concentreren leer je door te oefenen
  • Stilte geeft je nieuwe energie en ruimte
  • “Help mij het zelf te doen.”

Op de foto hiernaast; op Landgoed de Heuvelkamp in Leusden, waar ik de Mindfulness opleiding volgde, begon mijn nieuwe avontuur! Hier heb ik bijzondere mensen ontmoet, fijne en verdiepende lessen gevolgd en nieuwe inzichten mogen ervaren. Mijn nascholingen zal ik daar blijven volgen. In september 2018 start ik op die bijzondere plek met de opleiding: Mindfulness in Opvoeding en Onderwijs.

Inspiratie

Mijn grootste inspiratiebron zijn mijn beide dochters. Zij leerden mij vertrouwen te hebben in wie zij zijn als mens. Daardoor kon ik steeds meer op mijzelf als moeder gaan vertrouwen. Mijn liefde voor hen vormt een belangrijke basis voor mijn interesse in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Hen op zien groeien tot prachtige jonge en zelfstandige vrouwen, biedt mij een schat aan ervaring, die ik gebruik in mijn huidige werk.

Een andere belangrijke inspiratiebron is voor mij het werken met jonge mensen in het theater. Dit is een grote passie van mij geworden. Door te zingen en te acteren in het theater de afgelopen jaren, heb ik veel geleerd over mijn eigen leven. Wat mij hierin erg hielp was om me kwetsbaar op te stellen.  Het bracht me veel geluk en zelfvertrouwen en hielp mij om te zijn wie ik nu ben!

Pin It on Pinterest